Waar Google onafhankelijkheid pretendeert, lijkt het internetconcern zich,
volgens de markt, steeds meer in een tegenovergestelde positie te
manoeuvreren.
De reisbranche is bijvoorbeeld angstig en argwanend over recente
ontwikkelingen, de groeiende invloed van Google op het web en het
monopoliserende karakter daarvan. Zo was er in Caïro tijdens een congres van
brancheorganisatie ANVR in november al een felle discussie over stijgende
advertentieprijzen en het prijskaartje, c.q. de invloed, van ‘het niet
gevonden worden’ bij de zoekmachine.
En dan is er nog Google Ventures, de groeiende tak die participaties neemt in
internetbedrijven, zo ook in de reisbranche.
Google in de lucht
Dezelfde precaire discussie kwam ik ook tegen bij een ander congres,
Phocuswright, in Phoenix. Talk of the day: de mogelijke overname door
Google van ITA Software van 700 miljoen dollar. Gechargeerd: met die
software zou Google de grootste leverancier van vluchtgegevens zijn.
Maar daar blijft het niet bij: in Nederland is Google in opspraak vanwege de
inrichting van webshops (Google Shopping). Google Ventures, hun
investeringmaatschappij, heeft ook een belang genomen in Homeaway, aanbieder
van particuliere vakantiehuizen.
Of neem recent de gesprekken tussen Google en Groupon, een internetaanbieder
van kortingsacties van lokale ondernemers. Kortom: it’s a small
Google-world after all. Of niet?
Onafhankelijkheid
Waar ligt de grens en waar stopt hun eigen geloofsovertuiging in
onafhankelijkheid? Om in de benamingen van Google te blijven: ‘We
know where you are en what you like.’ Daar zou het ook precies moeten
stoppen.
Onafhankelijk zijn hoeft een commerciële strategie niet in de weg te zitten.
Maar de eeuwenoude wijsheid, ‘schoenmaker blijf bij je leest’, zou in al
haar simplisme wellicht het meest wenselijk zijn.
Ondertussen ligt de gang naar de kartelautoriteiten in Brussel in het
verschiet. In de VS is Fairsearch, een verbond van tegenstanders, opgericht
met onder meer Kayak, Expedia en sinds deze week ook Microsoft.
Persoonlijk beschouw ik Google en hun expertise als een goede businesspartner,
als consument heb ik veel baat bij hun product. Echter een kritische blik op
een niet oneindige invloed lijkt, gezien de ontwikkelingen, zeer
vanzelfsprekend.
Stephan Bosman is CEO van Zoover.nl en
winnaar van de Loey: Online Entrepreneur of the Year.
Meer columns van Stephan Bosman
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl